Saturday, October 25, 2008

Pesta Bola Merdeka ke - 40... Stadium Bukit Jalil...


Malam Khamis yang lpas aku pergi ke Stadium Bukit Jalil... tengok game semi final Malaysia vs Myanmar untuk Pesta Bola Merdeka ke-40. Actually aku tak plan pon nak ke stadium... just tetiba aje malam tu nak keluar dengan Liza... aku terfikir nak ajak dia pi tengok bola... Lagi pon petang tu mase baru balik dari opis, kat umah dengan adik aku, Ayol dok citer kate team Malaysia main semi final dengan Myanmar... So.., sebelum aku kuar rumah.., aku check la kejap kat internet perkembangan Pesta Bola Merdeka ke-40, 2008... plus check mana venue perlawanan semi-final.... kot2 terasa nak pergi stadium plak... aku dan Liza pon dah lame tak gi stadium... kiteorang actually memang suke pasal leh jerit2... release tension... hahahhahaha

Sebenarnye aku tak follow sangat pon pasal Pesta Bola Merdeka ni, malas dah nak melayan team Malaysia yang tembel ( bagi aku... la...) sebelum nih... Buat sakit hati aje tengok die orang main... Last time aku gi stadium tengok Malaysia main... mase Piala Asia 2007.. time tu lawan Uzbekistan... kene belasah 5 - 0.... huaahhahahaha... main tah hape2... macam budak sekolah... amat mengecewakan...especially gol keeper rambut panjang tu, Azizon Kadir... peerrgghhhh... aku rase kalau main peringkat sekolah pon tak layak.... cam ner la die boleh terpilih wakil negara... please laaaaaa.....

So.., dari info yang aku bace before that..., untuk tournament ni.. team2 yang join sume ranking bawah Malaysia... kecuali Myanmar.. atas 1 ranking dari Malaysia... (Malaysia ranking dunia : 161)

Group A : Malaysia, Sierra Leone, Afganistan, Nepal
Group B : Myanmar, Vietnam, Mozambique, Bangladesh

Dari result peringkat kumpulan... Malaysia nampak hebat.., menag sume perlawanan tanpa bolos plus membelasah team2 lain.... hahahaha.... memang patut pon dierang menang... kalau kalah dengan team2 ranking bawah ni... tak tau la nak cakap ape.... hehehehe... Lawan Nepal menang 4 - 0, Sierra Leone menang 4 - 0 dan lanyak Afganistan 6 - 0. Then aku check player2 Malaysia yang main.., ok la... combination player2 muda dan senior... dan part goal keeper aku rase good choice for Malaysia... aku memang dari dulu rasa die patut main untuk Malaysia... goal keeper Kedah... Helmi Eliza... dan bukti nye die hebat.... pintu gol Malaysia still tak bolos lagi....

Then, malam ari tu... Malaysia main dengan agak baik... menang 4 - 0. Puas hati la jugak tengok kat stadium... tak la rase rugi... beli tiket harga 10 hengget... free seating.... hehehehe... So, aku pilih dok terrace yang atas... so boleh nampak angle macam dalam TV... hehehehe... Kalau dok teraace bawah, dekat sangat plus panas... dan aku dan Liza duduk mengadap penyokong2 hardcore Malaysia... ramai gak datang tengok... meriah la jugak... (aku baca kat paper penonton yang datang hampir 4000...). Game start 8.45... aku dengan Liza sampai lambat skit... kol 9 baru dapat duduk... mase tu Malaysia dah leading 1 - 0... tak sempat tengok live yang first tu... tapi dapat la jugak tengok kat screen besar mase half time reply gol Malaysia tu... dijaringkan oleh Indra Putra dari free kick.. gol cantik...

Second half lagi seronok, Malaysia score 3 gol lagi..., and aku dan Liza dapat tengok live... seronok pasal nak jerit... GOLLLLL....!!!!!! dan sorak nama Malaysia.... hehehehe... So.., kiteorang really enjoy that game malam tu... baru seronok dan puas hati tengok Malaysia main dengan baik... and menang....yey..!!!

Malaysia akan main final Sabtu ni... kat Stadium Bukit Jalil jugak... lawan Vietnam yang kalahkan Sierra Leone sebelum tu.... tapi aku dan Liza tak dapat nak pi tengok... pasal kiteorang nak ke Johor Bahru weekend ni... so.., tak pe la... just sekali sekala dapat enjoy gi stadium... dan harap Malaysia akan menang perlawanan final Sabtu nih....

Here some moment mase aku dan Liza kat stadium.... tapi gambar agak jauh...pasal aku cuma guna camera digital baise aje.... nak zoom lebeh tak leh... hehehehe.... but ok laa.... boleh share dengan korang sume suasana kat dalam stadium tu....

Tiket untuk Pesta Bola Merdeka ke-40... (tulis kat stadium lain.... tapi game kat Stadium Bukit Jalil.... cam ne nih... hehehehhe... dan yang best... free seating..)

Mase ni... Myanmar tengah menyerang...

Time ni... Malaysia plak attack...

Aku dan Liza tengah kusyuk tengok perlawanan yang berlangsung....

Mase ni dah 1 - 0... Malaysia leading....

Try zoom... yang ni paling dekat gambar buleh dapat... hehehe...

Half time... player2 simpanan... tengah warm up....

Sume tengah tunggu second half start....

Some view at my right side..... (penyokong Myanmar dok tengah2 tu....)

View at my left side.....

Liza dah boring tunggu second half tak start lagi... hehehehe...

Pemain kedua2 pasukan mula masuk ke padang untuk second half....

Team Malaysia....

View dari tempat duduk aku dan Liza....




Moment mase gol ke-3 Malaysia, penalti yang diambil oleh Indra Putra... yey.... GOLLLL...!!!!!

2 comments:

Tilo said...

wow, Malaysia can actually win a football game hehe...

Gazza said...

can laa...but still have some same problem... hehehehe
by the way already lost in final.... disappointed....!! we don't want 2 hear any stupid reason... malaysia should win this cup.... no excuse...!!! but they fail....!!!!!!