Thursday, November 6, 2008

1 Tamparan Untuk 3 Pertanyaan.....

Hari ni.. keje kat opis aku tak banyak sangat... so tak de la bz... So, sementara nak balik ni.., aku check le inbox email aku.., tengok2 balik mane2 email yang tak sempat nak bace lagi... Biase la... member2 aku ramai yang suke mem'forward'kan segala macam cerita & images... Then.., sampai kat email ni.., dari tajuknye... agak menarik minat aku untuk membaca cerita nya.. Bagi aku memang menarik ceritanya..., cara jawapan kepada persoalan tu yang agak menarik.. So, aku rase nak share la dengan korang sume cerita nih.. Maybe kite tak terfikir persoalan begitu sekarang but at least can give us something to think about atau mampu memberi jawapan kepada persoalan dalam diri kita atau juga some knowledge that we can use if other poeple ask the same question to us..... (alamatnye memang makan penampar la orang tu kalau dia tanye... tapi akibatnye sendiri tanggung laaa.... hahahaha).


Ok.., here the story....

Ada seorang pemuda yang lama sekolah di luar negeri, kembali ke tanah air. Sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang guru agama, kiyai atau siapa saja yang bisa menjawab 3 pertanyaannya. Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut, seorang kiyai..

Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidakmampu menjawab pertanyaan saya..

Kiyai : Saya akan mencoba sejauh kemampuan saya.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:
1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud Tuhan kepada saya.
2.Apakah yang dinamakan takdir.
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba kyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

Pemuda : (sambil menahan sakit) Kenapa anda marah kepada saya?

Kiyai : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3
pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit.

Kiyai : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda : Ya!

Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Pemuda : Saya tidak bisa.

Kiyai : Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Kiyai : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari saya

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Sakit.

Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.

6 comments:

amiechomel said...

Memang menarik! Kau ni memang suka bab tampar menampar la! (Boleh kot guna idea ni wat tampar anak murid! Tapi kena fikir relationnyer dengan jawapan yg aku nak bagi tu la)

Gazza said...

hehehe.... tampar skrg..bg kat aku laaaa....?? hahahhahaha....
nasib baik ko tak ajar pendidikan islam...kalau tak...mesti ade budak kene tampar dah... hahhahahaha....

kung tau said...

nasib baik bukan ngko yang jadi pemudah tu gazza.. kalau tak, jenuh kiyai tu nak penampau..

Anonymous said...

hehehe...citer ni dh lama..tp nk buat hujah mmg cukup kuat

Gazza said...

mmg citer nih dah lame arulz... but just for our reminder & info... kekadang kite bukan ingat sume bende... hehehe...

hazlin said...

hmmm....menarik...memang patut kena tampar pun...heehe...cuma kadang2 tuh buat kiter tertanya2 kenapa manusia mesti menyoal semua benda yg sudah tersirat dan tersurat....heheheh amacam?...ok tak ayat akak...