Thursday, December 11, 2008

Hari Raya Aidiladha.... @ Melaka

Hari Raya Aidiladha... hari tu kat Melaka, agak seronok & meriah jugak la walaupon pada hari raya tu sampai banjir kampung aku... Seronok pasal kebanyakan keluarga adik beradik mak aku dapat balik beraya dan berkumpul beramai2.. Bila dah ramai2... dengan pakcik2 dan makcik2... serta sepupu2 aku... tentu lah meriah dengan macam2 telatah dan perangai... hehehe.. Lagi pon malam raya tu... ade ramai orang2 dari masjid datang bertakbir dari rumah ke rumah... dan rumah Paklang aku (satu kawasan dengan rumah datuk & nenek aku) antara rumah yang yang dieorang singgah untuk takbir... Dah lame acara macam ni tak de kat kampung aku.. tapi semenjak pengerusi masjid tukar yang baru nih... banyak perubahan die buat dan banyak aktiviti2 keagamaan yang aktif semula...

Kumpulan jemaah masjid yang baru tiba di rumah Paklang aku untuk bertakbir.... agak ramai la jugak, ade lebeh kurang 40 orang...

Sebahagian dari jemaah masjid yang menyertai takbir dari rumah ke rumah....

Penuh ruang tamu rumah paklang aku... sambutan takbir dari rumah ke rumah agak menggalakkan tahun nih... ramai orang kampung yang sertai...

Kanak2 pon ade.. aktiviti yang bagus untuk dieorang nih...

Lepas selesai takbir.. semua dijamu dengan hidangan ringan... memang kenyang la sape yang join pasal tiap2 rumah ade makan...

Tapi.. hujan lebat yang turun sejak dari pukul 3 pagi hingga ke petang pada hari raya menyebabkan kemeriahan dan aktiviti pada Aidiladha agak terganggu... Tak pernah sebelum nih, pada hari raya hujan turun dengan lebat sebegini dan lambat nak berhenti kat kampung aku.. Sebelum raya hari tu dah kecoh dengan tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa dan banjir di beberapa negeri sebelah utara dan pantai timur... Hujan lebat ni juga telah menyebabkan beberapa kawasan di Melaka dilanda banjir... termasuk la kampung aku..tapi kampung aku bukan kategori banjir teruk laaaaa... Cuma antara kawasan yang terlibat adalah kawasan sekitar dan berhampiran dengan masjid sebab masjid kampung aku memang terletak betul2 sebelah sungai...

Pagi tu bile sampai di persimpangan jalan dari pekan Berisu nak ke masjid.... kiteorang tengok air dah naik hingga ke paras setengah betis... Jadi ramai yang nak pergi sembahyang raya, patah balik tak sanggup nak mengharung air untuk ke masjid... Jadi kiteorang decide untuk pergi sembahyang raya di masjid kampung sebelah yang berhampiran... Hingga selesai sembahyang... hujan masih belum berhenti.. Sampai kat rumah, sume malas nak keluar balik dah... yelah... hujan, baik dok kat rumah aje... makan... hahahahaha... Lagi pon disebabkan hujan masih belum berhenti dan masjid banjir.. sume acara korban yang biase dilakukan selepas sembahyang raya terpaksa cancel.. posponed esok hari (Selasa) la nampaknnye...

Lepas selesai bersalam2an sesama keluarga dan sanak saudara dan makan... aku terpikir nak pergi tengok kawasan masjid dan beberapa kawasan lain kat kampung aku yang banjir... So, aku, Ayol (adik aku) dan Allia (sepupu aku) keluar la kejap.. Sempat kiteorang amik gambar dan video mase banjir ari tu... Yelah.. kampung aku bukan selalu jadi banjir macam nih... Nasib baik lantai masjid kampung aku tu tinggi... jadi hanya kawasan luar masjid aje yang penuh dengan air.. dalam masjid alhamdullillah selamat dan tak basah....


Keadaan banjir dari persimpangan jalan pekan kampung aku hingga ke masjid... time nih hujan still lebat...



Kelihatan jeep polis sedang mengharung banjir.. air agak deras... jeep polis tu pon nyaris ditolak ke tepi menghampiri longkang...



Sebahagian kawasan yang dinaiki air kat kampung aku....


Pokok2 kat sebelah sungai tenggelam... paras air sungai meningkat....


Jambatan yang sedang dalam pembinaan ni... sebahagiannya dihanyutkan air sungai.... tinggal tu aje...

Ladang tembikai berhampiran masjid yang ditengelami air...

Sebahagian daripada kawasan antara pekan Berisu dan masjid yang ditenggelami air....

Kat rumah, tak de ape aktiviti sangat nak buat sangat pon time2 hujan tuh... just makan... lepaq2... tengok TV.. tido.. hehehe... Nak keluar pon berjalan pon tak dak mood.. so.. kiteorang sume melepaq aje la kat rumah... sampai la hujan berhenti... lebeh kurang pukul 4 petang. Cam biase... sambil2 melepaq tu... aku sempat la snap some moment mase raya ri tuh...



Some scene dari rumah datuk dan nenek aku... waktu pagi.. time nih hujan masih turun sebenar nye...

Jalan nak ke rumah Paklang dan Maklang aku....

Rumah datuk dan nenek aku dari main road....


Time ni.. hujan baru berhenti (lebeh kurang pukul 4 petang)....suasana same aje mendung dari pagi sampai ke petang....

Antara juadah mase hari raya hari tu.... ade soto, nasi beriani, nasi himpit, kuah kacang, lemang dan rendang... terpaksa pasang lilin... lalat banyak time hujan...

Adik aku Fazli join family Maksu dan Paksu aku makan.....

Maksu aku sibuk melayan anak2nye makan, Farhan... Iffah & Allia ....

Sepupu2 aku 2 orang nih... Iffah dan kakak die..., Allia....

Sepupu lagi sorang.... Man... (anak Paklang dan Maklang aku)....

Family Paklang dan Maklang aku plak makan.... baju pink tu Nor (adek Man) dan yang tengah kusyuk makan tu, Siti (wife Man)....

Soto yang aku makan.. kuah sampai gelap.. sebab aku taruk cili api banyak... peeghhh... kaw tak hengat.....

Maksu aku dan anak2 dara nye... Allia, Syahirah dan yang kat belakang tuh, Iffah...

Sepupu aku, Allia nih belajar kat Australia.., so kebetulan die cuti.., dapat balik kampung beraya... tu yang terlebeh excited... kihkihkih...

My only anak sedara aku yang cute nih... Neily.. (anak adik aku, Fazli)....

Neily yang dah terbaring kekenyangan....

Adik aku, Fazli dengan wife, Masz dok bersantai kat buaian lepas hujan berhenti....

Neily dengan aunty2 die... hehehe... Nih sume anak Pakcik dan Makcik aku... yang kecik baju hijau tu, Khadijah.., yang baju biru tu, Atiqah... dan baju purple tu, Sakinah....

Me... dan sepupu2 aku.... Atiqah dan Sakinah....

9 comments:

Ramza said...

bnyk giler gambar.....

Gazza said...

gambar mane yang banyak..??? gambar yang kat blog aku ke..?? gambar yang aku send kat ko..??? hehehe...

Ramza said...

gambar kat blog ko la....aduss!!! apsal aku xble nak publish entri ni...da siap taip penat2 xble publish plak.....hampes betul la....siap save kt word lagi ni....nak save kan entri as a draft pon xble ni....apsal ek..????xkan diaorg dah block website ni plak....

Gazza said...

tak yah save la.... publishkan dulu aje... kalau nak betolkan... buat kemudian....
aku mmg suka taruk gambar byk2 kat blog... hahahahaha...

Arin said...

anak aku kalau nampak air banyak..dia akans ebut "mandi..mandi.."..semua dia ingat pool kot..hehehhe..

Gazza said...

arin : haha... anak ko anum mmg suke main air ye.. mesti die sonok kalau lalu kat tmpt banjir..

Anonymous said...

hehehe....meriah nmpk..cam raye aidilfitri plak...huhu

Gazza said...

arulz : meriah pasal ramai balik kampung...

ja amran said...

ini banjir dasat ni.... if org tak biasa mau terbawak2 ngan air tuh... jalan tade nampak la..