Wednesday, January 7, 2009

My Family Gathering & Barbeque..... 2008 End Year Holiday

Lately ni, agak busy skit dengan macam2 urusan wedding aku & Liza yang semakin dekat... so, tak berkesempatan nak update blog ni selalu. Tapi ade macam2 nak citer... hehe... Citer2 sebelom tahun baru hari tu ade lagi yang belum sempat nak di'publish'kan... OK la... start dengan my family gathering & barbeque mase x'mas + Maal Hijrah holiday hari tu.... kiteorang buat pada hari Sabtu malam lepas marghrib....

Actually.., my family gathering tak pernah ade barbeque before2 this... so, this is the first time kiteorang buat barbeque... hehehe.. Barbeque ni pon dari cadangan adik aku yg no.2, beria benar die nak buat barbeque... untuk family gathering kali nih... Mak dan nenek aku pon setuju nak buat..., plus time tu cuti panjang... jadi.. ramai yang balik kampung dan dapat join... kecuali sepupu aku.., Man tak dapat join pasal ade kenduri kahwin belah wife die, CT kat Johor... (tak pe Man & CT... next time puye gathering buleh join.. hehe..)

So.., dengan tak de experience buat barbeque... dan berbekalkan resepi dari Liza... aku, adik aku yg last, Khairul, sepupu aku, Nor, mak dan nenek aku buat la persediaan untuk barbeque malam tu. Sehari sebelum tu, Liza tolong aku beli bahan2 untuk marinate daging dan ayam... Thanx to my love Liza yang sudi membantu (resepi & bahan2), we really appreciate it... (tak pe..next time gathering Liza dah boleh join... hehehe..). Mak, nenek dan sepupu aku Nor dah settlekan potong dan bersihkan daging, ayam, ikan, sotong dan udang.... Aku dan adik aku, Khairul plak settlekan part nak sediakan bahan marinate daging dan ayam... part nih memang kelakar... yelah... first time nak buat... cuma ade guide + resepi dari Liza aje... hehehe... kejap2 aku aku call Liza tanye pasal bahan2 untuk marinate tu... tapi last2 settle jugak...

Part ni pon kelakar jugak..., mase nak buat gravy untuk daging... mushroom + black pepper gravy...(pon dr resepi Liza jugak... hehe.) Untuk tu.., Liza belikan dua tin mushroom, actually tak payah pakai banyak mushroom... tapi mak aku dengan sepupu aku. Nor dah bukak dua2 tin... Result die.... hehehehe... gravy yang penuh dengan mushroom dan tak nampak kuahnye.... hahahaha...

Petang tu..., first sekali sampai family Pakteh aku dari Seremban.... Lepas tu dekat2 marghrib, family Pakcik aku plak sampai dari Kajang... family Maksu aku sampai lambat skit, time dah start barbeque... Last sekali sampai.., family adik aku yg 2nd (yang suppose to be organizer barbeque ni..). Tapi tak kisah la... yang penting sume ade dan kiteorang seronok berkumpul ramai2 macam nih....

Location barbeque, kat halaman rumah Maklang & Paklang aku... atas skit dari rumah datuk dan nenek aku.. (dalam satu kawasan...). Yang best nye... rumah Maklang aku tu... kat atas bukit... suasana memang best... berangin dan nyaman aje.... syok betol dok kat luar & makan open air..... Maklang dan Paklang aku sponsor air minuman untuk barbeque kali ni... hehehehe..

So, lepas marghrib kiteorang start hidupkan api..., tiba2 pakcik aku kate... arang tak cukup...!!! wahahaha.. Terus aku dan mak aku pergi ke kedai beli arang... nasib baik kedai tak tutup lagi.. (kat kampung kedai runcit tutup awal...). Dapat jugak selamatkan part arang... hehehehe... Time ramai sibuk membakar... dan makan... aku cam biase sibuk dengan camera aku... snap moment our first barbeque... hehehe...

Resultnye, sume kate best... hehehe... ok la... dengan tak de experience buat barbeque... Nenek aku siap buatkan sambal belacan dengan kuah kicap cili api untuk makan ikan pari bakar... peeerrghhh... best tuu (meleleh air liur citer... sluurpp.. hehehe)..... Tambah ade nasi dengan sup daging... Sotong bakar pon best.... fresh & juicy... So, boleh dikatekan berjaya la our first barbeque untuk gathering kali nih... (plus tak de yang sakit perut keesokkan harinye... hehe..). Maybe next time kiteorang akan buat lagi... untuk 2009 plak... dan maybe dapat lebeh ramai join... walaupon penat tapi mesti seronok.....!!!!



































3 comments:

Ramza said...

apsal ayam tue mcm hangus je?hehehe...next time aku join.....

Anonymous said...

gazza...ni kalau buka restoran sendiri ni, tutup kedaiikan bakar kat jalan bellamy tu! hehehe..apa lagi..letak laa resepinya kat sini...manalaa tau aku plak nak buat lepas ni.

arulz_adnan said...

huhuhu...bestnyr...ptt la suke blk kg...hihi