Thursday, February 12, 2009

My Wedding.... : Part 4 - 24 Jan 2009 (Sabtu) - Majlis Resepsi Pengantin Perempuan, Air Keroh, Melaka......

Majlis perkahwinan aku & Liza diadakan straight 3 hari.... 23 (Jumaat), 24 (Sabtu) & 25 (Ahad) Jan 2009.. So, part2 sebelum nih dah citer pasal majlis nikah dah bersanding pada hari Jumaat. Now.., go to story pada hari Sabtu plak, majlis resepsi sebelah pengantin perempuan di Mini Stadium Bistari, Air Keroh, Melaka...

Disebabkan aku balik ke Brisu malam semalam tu... so pepagi tu dalam pukul 9++ aku dah kene gerak ke rumah Liza... Aku sampai rumah Liza dalam lebeh kurang pukul 10 pagi.. time tu Kak Rozie, mak andam Liza pon baru sampai dan dah start make-up Liza..... Kak Rozie suruh aku rileks aje dulu..., pengantin lelaki nak bersiap sekejap aje... hehehe.. Sementara tunggu Liza make-up, aku call Raje & Dell, our wedding phorographer.... dah bertolak ke belom dari KL.... Aku takut dieorang sangkut kat highway Nilai or Seremban pasal mase tu kan dah start holiday CNY... But ok la... pasal dieorang bagitau... dah bertolak dari KL... Sian kat my best friend aku nih... sanggup berulang alik travel KL - Melaka dua tiga kali.... Tak pe... kalau aku pon sanggup buat cam tu untuk dieorang.... Kiteorang memang best friends.... hehehe... Then dalam pukul 11.00... Raja call bagitau yang dieorang dah sampai kat R&R Air Keroh, Melaka... makan kejap kat situ.. hehehe... Laa... mesti tak sempat breakfast member aku dua orang nih..... Ok la, nasib baik jammed skit aje kat area Seremban.... So.., dalam pukul 11.30 dieorang dah sampai kat rumah Liza... Raje & Dell terus start buat keje dieorang... Kali nih lagi best pasal ade dua orang photographer.... sekali gus... Memang havoc skit la... tengok pasangan photographer ni wat keje... memang cute... ade time diskas psl setting la... teknik la... lens la... angle laa... macam2 lagi la... hehehe.... Sementara Raje & Dell dok snap2.. Kak Rozie dah suruh aku pulak start bersiap....

Then, lebeh kurang pukul 12.30..., sume family aku dari Brisu sampai kat rumah Liza untuk konvoi ke Mini Stadium Bistari, Air Keroh... Mase tu.. aku dan Liza pon baru selesai bersiap... Time tu plak... aku plan nak bawak kereta aku sendiri aje... Tak pasal makcik Liza bising... dia kate..mane ade pengantin bawak kereta sendiri... hehehe... Actually aku tak kisah pon... pengantin moden.... hahaha... so, solutionnye... dieorang dah sediakan kereta untuk pengantin rupenye... laaaaa... naper tak cakap awal2.... mane aku & Liza tau.. kire suprise la ni..... Thank u to sepupu Liza..., Abg Had & his wife Radziah for bagi this really nice car jadi kereta pengantin.... siap dengan decoration sekali.... .

Kereta pengantin.....

So.., kiteorang sume bertolak ke Air Keroh didahului dengan kereta pengantin... Kereta aku... wife Abg Had, Radziah tolong bawak kan.... Disebabkan hari tu dah start holiday... so traffic dan jalan kat Melaka agak sesak dengan kereta yang banyak... Sepatutnye... dalam 20 minit aje buleh sampai ke dewan majlis kiteorang tu... tapi jadi 45 minit... lambat skit... plus kalau konvoi... korang faham aje la...mane leh laju2....

Mini Stadium Bistari, Air Keroh Melaka...

Akhirnya..., kol 1.15 kiteorang sampai... sepatutnye kalau ikut dalam kad jemputan... ketibaan pengantin... pukul 1 tengahari.., tapi biase la... member2 yang close dengan aku & Liza memang tau trademark kiteorang berdua nih... biase lambat sikit sampai... hehehe... Then.. bile dah sampai pulak... tak leh masuk lagi... sebab... kompang tak sampai lagi... Bebudak untuk main kompang dah lame sampai... cuma orang yg bawak kompang lak sesat cari tempat.... Plak dah... hehehehe... memang macam hal... kelakar pon ade... tapi nasib baik Liza rileks aje... lagi pon nasib baik member baik Liza, Niz yang jadi pengapit tu sentiasa ade membantu Liza time2 havoc cam tu... To Niz.. thank u very much for so much helpful to us.... Jadi pengantin dan rombongan keluarga belah aku... lepaq la kat luar tu kejap... tunggu kompang sampai hehehe... Time tu... member2 dah mula datang kat aku dan Liza... nak amik gambar dan ucap tahniah... antara yang aku ingat... Arin & Azwar dengan anak2 dieorang datang jumpe kiteorang kat luar untuk bergambar... Ramai gak la photographer selain dari Raje & Dell... hehehe...... yang aku perasan dan ingat... adik Arin dan beberapa orang geng2 opis Liza...

Pengantin baru sampai....

Pengantin sedang tunggu nak masuk ke dewan....

Me....

& my lovely wife... Liza...

Pengantin baru dapat tau... kompang belum sampai.... hehehe... kene tunggu kat luar dewan dulu...

Sempat dieorang snap time aku tengah pegang keris... cis...

Liza yang cool tunggu kompang sampai...

Adik aku Ayol..., a.k.a. pengapit pengantin.... konon buat gaya cam tu nampak macho la... hahaha..

At last setelah menunggu kat luar dewan lebeh kurang 15 minit... baru kompang sampai... So.., pengantin & semua rombongan sebelah keluarga aku pon.. ready on position untuk berjalan masuk ke dewan... diiringi dengan paluan kompang.... hehehehe... Kat dalam dewan... ramai jugak para jemputan yang menunggu ketibaan pengantin dan kebanyakannye sedang menjamu selera... Ex-opismate Liza.., Nurul & tunangnye.. jadi MC untuk majlis resepsi ni... menyambut ketibaan pengantin dengan dengan pantun dan ucapan yang ala2... majlis anugerah la plak... hehehe... Anyway.. thank u very much to Nurul & tunangnya... sudi menjadi MC untuk majlis resepsi perkahwinan kiteorang... Korang berdua memang best la jadi MC... siap berpantun2 lagi... cewaahhh...

Akhirnye... team kompang dah berjaya mendapatkan kompang dieorang yang terlambat sampai...

Pengantin dan pengapit dah mula mengambil tempat....

Pengantin dah bersedia untuk bergerak ke dalam dewan......

Rombongan keluarga belah aku... pon dah bersedia untuk masuk ke dewan...

Semua dah ready... pengantin start bergerak masuk ke dewan... kompang dah start balun...

Actually untuk majlis resepsi ni... pengantin tak de bersanding... masuk ke dewan terus makan... senang & simple... hehehe... Bile MC selesai berpantun & bagi ucapan. pengantin pon dah duduk... dan semua ahli keluarga sebelah aku dah duduk di meja VIP masing2... kompang pon balun lagi... kali nih lagu lain plak.. yang bestnye geng kompang nih... dieorang main banyak lagu untuk pengantin... sampaikan lagu2 moden pon ade die main... tapi dalam versi kompang la... hahahaha...

Di pintu masuk dewan... kene berhenti sekejap... (atas arahan photographer.. hehehe...)

Pengantin meneruskan perjalanan masuk ke dewan....

Sekali lagi kene berhenti untuk kat deco arc.... yang kat depan tudung purple tu... Kak Teh Liza... sedang memberi arahan kepada pengantin...



Lagi satu special nye majlis resepsi sebelah Liza nih... ade live band... main lagu2 tradisonal... dondang sayang.. zapin.. keroncong dan sebagainya... Yelah... Liza anak bongsu... so.., memang family die buatkan majlis yang agak grand jugak la... Habis kompang main... live band lak layan lagu 'Selamat Pengantin Baru'... pas tu geng kompang berselang seli 2 - 3 kali main dengan live band... Live band tradisonal nih... kalau tengok sume ahli2 dieorang memang otai2 belaka... Pengantin dan kaum keluarga serta para jemputan lain... menjamu selera sambil diiringi dengan dendangan lagu2 tradisional... cewahh... hehehe.. Kalau nenek aku follow rombongan belah aku datang ke majlis resepsi belah Liza nih... mesti die suke... pasal nenek aku memang minat betol dengan lagu2 tradisional ni especially dondang sayang....

Live band... yang banyak memainkan lagu2 tradisional untuk majlis resepsi perkahwinan aku & Liza...

Habis lagu dari live band... team kompang sambung lagi dengan lagu dieorang plak....

Team kompang tengah balun.... hehehe.. Actually suke team kompang nih.. pasal dieorang main lagu2 agak baru... tapi dah tukar ke version kompang... best gak dengar... something new la... lain dari yang lain...

Pengantin menuju ke meja makan...

Pengantin duduk di meja makan sambil diiringi dengan lagu 'Selamat Pengantin Baru' dari live band...

Pengantin sedang tunggu semua kaum keluarga mengambil tempat untuk menjamu selera.....

Dah boleh start makan.... laparsebenar nye time nih... tapi tak buleh nak makan sangat...

Meja makan VIP 2... keluarga Makteh aku kat meja nih... kelihatan dalam gambar... Makteh dan anak2 nye... Amat & Nabila...

Sepupu aku Man & wifenye... Siti pon makan same satu meja dengan family Makteh.. (Pakteh aku tak de coz die makan kat meja pengantin...hehehe...)

Meja VIP lagi satu... adik aku, Fazli & wife die, Masz serta anak dieorang, Neily... Paklang & Maklang aku... anak2 Paksu & Maksu aku... (Paksu & Maksu aku pon makan kat meja pengantin...)

Some view meja VIP 3... (meja VIP 1.., family Pakcik & makcik aku duduk... tak de gambar kat kamera aku... will update later... maybe ade kat kamera lain...)

Meja VIP 4... kaum keluarga dan sanak saudara Liza.... yang serba putih tu... Kak Rozie.. our mak andam.. ngam dengan theme color pengantin... hehe...

Dell... wife Raje.. our wedding photographer... & our best friend...

Kemudian... upacara pengantin memotong kek... nothing much happen time nih.. cuma terpotong besar skit.. pas tu bile nak suap tu diaaa... besar tak hengat... hehehe.... then, sambung balik makan.. Actually tak sempat makan sangat pon... Kejap2... ade orang datang nak salam dan ucap tahniah... serta bergambar... Liza citer die geram aje tengok ketam goreng tu.... peeghhh... tak dapat nak makan... kihkihkih... Tak pe la... jadi pengantin memang macam tu... Kalau tanye dari experience member lain yang dah kahwin pon... same gak citernye... Lauk pengantin sedap2... tapi pengantin tak dapat nak rase semua... hehehe..

Kek pengantin... from Coffee Bean & Tea Leaf....

Upacara pengantin memotong kek....

Pengantin duduk semula... untuk makan... kelihatan ketam goreng yang Liza geram tak sempat nak makan... hehehehe...

Pose minum air....

Para jemputan dah mula datang ke meja pengantin...

Ni tetamu khas yang datang dari Iran... actually ni kawan anak saudara Liza, Nina (tudung pink)... yang study kat UPM... so, family kawan die nih... datang bercuti dan berminat untuk melihat dan join majlis perkahwinan orang Melayu...

Ini antara geng2 Liza dari GMI yang datang.. kelihatan yang ade.., Azrin, Ija dan DK....

Ini pulak geng2 Liza dari Sime Darby.. (kanan sekali.. berbaju merah tu.. Nurul.. MC majlis kiteorang..)

Antara juadah dan lauk untuk para jemputan yang hadir....

Selesai makan... sibuk dengan sesi photography dengan kaum keluarga dan sanak saudara... serta para jemputan lain yang datang... Time sibuk tu jugak la.... Liza pon sibuk nak memberi VIP goodie bag kepada kaum keluarga sebelah pengantin lelaki... hehehe... Patutnye tu bukan keje pengantin... tapi Liza yang amat detail bab2 ni.. tetap nak bagi sendiri jugak dengan dibantu oleh Niz (nasib baik Niz ade tolong... kalau tak lagi serabut... hehehe...) sebab takut tersilap bagi nanti... Aku sendiri tengok pon jadi konfius... hehehe... yelah.... mane tak nye.. banyak sangat kelas VIP goodie bag tu... ade VIP 1.., VIP 2.. VIP 3.., VIP kanak2 atas 12..tahun, VIP kanak2 atas 12 tahun dan ntah hape la lagi... aku tak hengat...(hanye Liza aje yang ingat... hehehe..).

Pengantin bersedia untuk sesi photography dengan kaum keluarga...

Dengan family Pakcik & Makcik aku....

Dengan family Pakteh & Makteh aku....

Dengan family... Paksu & Maksu aku....

Dengan family adik aku.., Fazli...

Settle melayan para jemputan VIP... kiteorang berjalan plak jumpe dan melayan para jemputan lain yang datang... saudara mara sebelah Liza... kawan2 sekolah Liza (ex-MGHS).. kawan2 opis Liza (Sime Darby)... kawan2 ex-opismate Liza (GMI)... kawan2 housemate Liza... dan ramai lagi la... Nanti kite citer kat pic satu per satu para jemputan yang datang.... hehehe... Penat time nih sebenar nye... penat berjalan... tak dapat duduk.. penat posing + senyum... Senyum pon dah macam senyum lagi dah... lebih kepada macam sengih aje... hehehe...

Time tinggal aku sorang... Liza tengah sibuk bagi VIP goodie bag pada rombongan keluarga aku.. hehehehe

Live band plak memang best... go on memainkan lagu tradisonal sehingga pukul 4 petang... Wife Abg Had, Radziah yang biase menyanyi lagu2 tradisional nih... menyanyikan 2 - 3 buah lagu khas untuk pengantin... (aku pon tak ingat dah lagu ape... hehehe. yang aku ingat kalau tak silap ade die nyanyi lagu Seri Mersing....).. Thanks again kepada Radziah yang sudi meriahkan lagi majlis ini... suara die memang best... sesuai menyanyikan lagu2 tradisional nih...

Radziah sedang menyanyikan satu lagu...khas buat pengantin... TQ Radziah...

Here also some more pix dari my cousin camera... Man. Later nanti.., kau akan upload pic2 dari photog camera.., Raja & Dell.... kat part2 seterusnye..... orait....

Antara rombongan belah pengantin yang baru sampai kat rumah Liza....

Liza sedang melayan salah seorang jemputan yang datang... yang tudung oren tu... kakak ipar Liza.. Kak Ju...

Salah seorang daripada rombongan belah pengantin lelaki... Uncle JP yang 'stylo'....

Pengantin sedang bersedia untuk masuki ke dewan...

Suasana meriah sewaktu pengantin dan rombongan pengantin lelaki masuk ke dewan...

Pengantin berjalan menuju ke meja makan...

Meja makan pengantin dengan pelbagai juadah istimewa.. ( tapi pengantin tak dapat rase sume pon... hehehe...)

Sebahagian daripada view suasana di dalam dewan...

Kelihatan kebanyakan jemputan sedang menjamu selera...

Ni la die... cousin aku.., Man dan wifenye... Siti...

Then.., lebeh kurang pukul 4.30... majlis kat dewan selesai.. Sume dah mula berkemas ape2 yang patut... Raja & Dell pon dah ajak untuk keluar untuk outdoor photoshot... Wahahaha... Time tu actually aku dan Liza dah agak penat sebenarnye... tengok Raje & Dell pon same gak kepenatan... tapi untuk outdoor photoshot... kiteorang gagah kan jugak untuk keluar.... hehehehe... So.., kiteorang semua balik ke rumah Liza dulu... hantar barang2 sikit balik ke rumah dahulu... Lepas tu baru kiteorang keluar semula..., guna satu kereta aje... kereta aku... So.., pengantin la yang bawak kereta... Raje & Dell naik sekali kereta kiteorang... OK la... outdoor photo shot... kite citer nanti... orait... sekali dengan gambar baru best..

Kalau ingat 2 balik... seronok experience outdoor photoshot nih... Kene plak Raje & Dell buli kiteorang buat outdoor photoshot kat area Jonker Walk & Bangunan Studhuys (a.k.a bangunan Merah), tempat yang memang ramai orang time tu... penuh dengan pelancong2... Hehehe... aku plak memang pemalu... tapi lame2 hilang dah rase malu tuh... belasah aje laa... posing tengah2 orang ramai tu... But... idea Dell & Raje yang nak shot kat area2 tu untuk dapatkan background ramai orang dan nampak ciri2 Melaka memang menarik..

Kiteorang selesai outdoor photo shot lebeh kurang pukul 7.30 ptg.., trus hantar Raje & Dell ke Accordian Hotel dieorang untuk check in.. Kasi dieorang rileks.. , tgk muke masing2 dah tau penat tak hengat punye... kiteorang pon nak rileks jugak... hehehe... So, pas tu... aku & Liza balik ke rumah... Liza dah tak larat... kepenatan... Aku siap2 mandi.. pas tu kuar semula pi jumpe Raje & Dell semula kat hotel dieorang... nak bawak dieorang kuar makan plak... Keluar makan dengan dieorang + borak2... sampai kol 11 mlm... Lepas tu aku hantar dieorang semula ke hotel... then aku bertolak ke Brisu untuk ambil pakaian aku untuk besok dan aku janji nak pergi pasang direction signage dengan adik dan sepupu2 aku... Kalau nak citer time tu memang la penat tapi... nak settlekan sume hal2 ni... aku gagahkan jugak untuk balik ke Brisu... Alhamdullillah... sume nye ok dan aku sampai Brisu lebeh kurang pukul 11.45 mlm....

1 comment:

amiechomel said...

aku yg tukang baca ni pun dah rasa penat yg amat, apa lagi la tuan punya badan. tapi takpe, sekali seumur hidup je kan... moga bahagia selama2nya, and bila tgk gambar2 tu nanti, akan terimbau kenangan silam...

p/s kau takde menyanyi jugak ke dgn live band untuk menghiburkan tetamu?