Monday, January 4, 2010

BBQ & Family Gathering... end of 2009

Pada 2008 yang lepas.., my family ade buat BBQ & family gathering... So, after that.., some of our family member decide untuk buat event nih setiap hujung tahun... Ye la... sure seronok dapat kumpul ramai2 sambil makan2 kan... Untuk tahun nih punye BBQ.., main sponsor by my cousin, Man sebab BBQ thn lepas tu die sekeluarga tak dapat join pasal kene balik Mersing, kampung mentua die pasal ade kenduri... Tu yang beria betol die nak buat BBQ tu kali nih. So... kiteorang decide buat BBQ tu malam sabtu, 2 Januari 2010..

Semua bahan untuk dah disediakan sehari sebelum tu.... disebabkan dah buat last year.. so senang sikit kiteorang plus my wife, Liza (yang bagi resepi untuk marinate ayam & daging) ade untuk membantu.... Tapi untuk tahun ni, kiteorg kurang kan sikit makanan untuk di'BBQ'kan (tak dak sotong yang juicey cam last year) Tahun nih.. cuma ade ayam, daging, udang, ikan siakap dan pari.. Also some of our family group tak dapat nak join... Walaupon cuti panjang that week, disebabkan next week tu... budak dah nak start sekolah... jadi family Pakcik, family Maksu & family adik aku yg 2nd, Fazli tak dpt join... just family Pakteh aku dari Seremban datang untuk join... lagipon disebabkan weekend before that dah ade cuti panjang jugak (X'mas yang jatuh pada hari Jumaat) dan ramai dah balik kampung time tu.... Walaupon ramai tak dapat join... kiteorang tetap teruskan BBQ kiteorang.. Oleh kerana location BBQ buat kat tempat yang same tahun lepas (kat rumah Maklang aku sebelah atas skit.. hehe..) So, semua barang2 & bahan2 untuk BBQ terpaksa di bawak naik ke atas..., aku offer kereta aku (yang tak dapat nak basuh2 sejak dari aku sampai kampung.. hehe) jadi transport untuk bawa barang2 serta orang2 dari bawah rumah datuk aku ke rumah rumah maklang aku.. Kereta yang lain semua mengelak nak jadi transport pasal dah 'terlebih basuh' (wahaha... jangan marah korang... gurau jekk...) .

Actually on that day.., cuaca tak berapa baik... hujan sejak dr ptg tu.... hingga nak ke maghrib.. but Man our main sponsor tetap nak teruskan jugak... so kiteorang terpaksa pasang small kanopi kat tempat bakar supaya api tak padam nanti... hehe.. punye la semangat nak buat BBQ niih.... Man juga dah siap order satay untuk tambah makanan untuk BBQ ni... Tapi.. Alhamdullillah... hujan berhenti lepas marghrib, so.. BBQ kiteorang buleh proceed tanpa ade masalah...

Family Pakteh sampai lepas marghrib... Family Maksu ade balik malam sebelum tu... tapi balik semula ke KL tengahari tadi pasal nak uruskan anak2 dieorang yang sekolah. Cuma anak dieorang yang 1st aje, my cousin Allia yang baru abis belajar & balik dari Australia tinggal untuk join BBQ... Lagipon, salah satu tujuan BBQ nih pon... untuk celebrate Allia jugak yang dah grad... combine kan la sume sekali untuk BBQ nih... Man dan aku dpt baby thn 2009.. Mak & Maklang aku dapat cucu... nenek & datuk dapat cicit... haha.... Ayol adek aku yang last tu... nak bertunang tahun nih... (haha... tak sabo2 dah...) Apiz... adik Man yang akan amik exam PMR thn 2010 nanti... & macam2 lagi la...

Same macam tahun lepas... Maklang sponsor air... ade 2 jenis air... sirap limau & fruit cocktail... sume sedap... slurrrpp... sluurrppp.... Lpas marghrib our BBQ start... As usual... nenek jadi antara anchor person yg jaga tmpt bakar... selain dari Ayol, Apiz, Allia, Nor... Pakteh... Aku sibuk dgn transport untuk bawak datuk, my wife Liza & baby Aisyah ke rumah Maklang... after that aku sibuk dgn camera snap some moment mase BBQ tu... then baru aku plak tolon dieorang kat tmpt bakar... sambil2 tu makan.. tapi... sementara tunggu makanan BBQ dibakar..., satay yang laju sume makan... dan abis dulu... hahaha...

Actually dr awal2 lagi.. kiteorang tak nak bagi nenek involve kat tempat bakar... tapi.. nenek mane bleh duduk diam... die mesti nak dok tempat paling sibuk sekali... Nih... kalau maksu ade... mesti die pegang nenek supaya duduk dengan die... jangan buat ape2 keje... hehe....

So.., overall nye.., our BBQ thn nih... ok la... walaupon tak semeriah tahun sebelum tu... but at least we have some event untuk our family berkumpulkan... niat baik untuk BBQ tu yang penting... mengeratkan silaturahim... sesama sedara mara kite... at least.. datuk & nenek aku mesti seronok... tengok anak menantu... cucu2 & cicit2 dieorang berkumpul ramai2... bukan senang nak kumpulkan ramai2 kaum keluarga zaman sekarang nih... masing2 yang sentiasa sibuk dengan kerja & hal masing2...

Anyway... terima kasih banyak kepada Man yang jadi main sponsor BBQ kali nih... Maybe tahun depan kalau ade rezeki... InsyaAllah... kiteorang akan ade buat lagi BBQ... Kiteorang akan cuba untuk jadi nye event tahunan untuk family Hj. Atan & Hajjah Selimah. But aku & Liza fikir... lebih baik next BBQ... kiteorang nak amik caterer aje... biar orang lain yang handle... kiteorang cuma nak makan aje... hehe... bukan ape... kesian kat nenek & tak nak nenek sibuk kat tmpt bakar BBQ lagi lepas nih...

So here some moment mase BBQ malam tu...

























2 comments:

arulz said...

satu je pic tuan punya blog...tu pun buat2 rajin kot...wakakaka :P

Zaffi Zuhri said...

Oh my goshh, ramai nya orang-orang yang saya kenal kat dlm gambar2 entry ni :))