My Little Princess....

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Thursday, December 30, 2010

Piala AFF SUZUKI 2010 (Perlawanan Akhir 2) : Harimau Malaya Juara... Akhiri Penantian 14 tahun...!!!!!

Indonesia 2 (Nasuha 73', Ridwan 87') - 1 MALAYSIA (Safee 54') : Syabas dan tahniah kepada skuad bolasepak Malaysia yang buat kali pertama berjaya memenangi piala AFF Suzuki. Seperti yang dijangkakan, Malaysia tetap menang (dengan aggregat 4 - 2) walaupon kalah pada perlawanan kedua ini. Saya sendiri juga telah menjangkakan keputusan yang same sebelum perlawanan bermula (saya predict Malaysia score selepas kene 2 gol supaya lebih dramatik... hehe..) tetapi Malaysia lebih hebat dengan membuka jaringan dahulu melalui penyudah & rembatan menarik 'ala Torres' Safee Sali pada minit ke-54. Pemain2 Malaysia tetap mampu bermain dengan baik walaupun diasak dengan serangan bertubi2 oleh pemain2 Indonesia. Semangat tidak mudah mengalah serta berjuang habis-habisan pemain2 Malaysia seperti inilah yang lama ditunggu2 oleh peminat2 & penyokong bolasepak Malaysia selama ini. Pasti selepas ini, setiap kali Malaysia bermain, Stadium Bukit Jalil akan penuh dengan penyokong2 Harimau Malaya untuk memberikan sokongan padu.



Separuh masa pertama, Malaysia yang turun dengan jersey 'tuah' Biru bertahan dengan baik, menyekat setiap asakan pemain2 Indonesia. Sekali sekala pemain serangan Malaysia, Safee, Ashari, Nurshahrul, Kuna dan Safiq berjaya melakukan 'counter attack'. Ashari berjaya sekali membuat percubaan bahaya ke pintu gol Indonesia setelah menggelecek 2 pemain tetapi ditepis keluar oleh Markus. Apa yang menarik, semangat dan keyakinan pemain2 Malaysia tetap tinggi walaupun diasak serta tekanan dari penyokong2 fanatik Indonesia. Minit ke-15, keadaan menjadi lebih hangat apabila bola terkena tangan pemain Malaysia di dalam kotak penalti dan sepakan penalti diberikan kepada Indonesia. Tetapi peluang Indonesia mendapatkan gol awal dari sepakan penalti disia2kan apabila sepakan Firman Utina ditangkap kemas oleh penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat. Tiada gol untuk separuh masa pertama buat kedua2 pasukan dan Malaysia masih bertahan dengan kelebihan 3 gol.

Saat2 cemas dimana penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi berjaya menghalang sepakan penalti pemain Indonesia, Firman Utina.

Safee Sali & Nurshahrul Idlan sentiasa bergandingan & mencuri peluang mengucar-kacirkan benteng pertahanan Indonesia.

S. Kunanlan diasak oleh pemain Indonesia, Zulkifli.

Penyerang import Indonesia, Christian Gonzales gagal menyerlah kerana sentiasa diekori rapat dan dikawal dengan baik oleh pemain pertahanan Malaysia, Muslim Ahmad.

Seorang lagi pemain pertahanan Malaysia, Fadhli Mohd Shas yang bermain dengan baik berjaya mengekang setiap pergerakan pemain berbakat Indonesia, Irfan Bachdim daripada menjaringkan gol.

Mohd Ridwan terjatuh diasak oleh pemain Malaysia, Ashari Samsudin

Khairul Fahmi diasak oleh Christian Gonzales.

Khairul Fahmi bertindak cemerlang menggagalkan setiap usaha penyerang berbahaya Indonesia, Christian Gonzales daripada menjaringkan gol.

Separuh masa kedua, Indonesia terus menguasai permainan terutama pada bahagian tengah, tetapi mula terpancar kekecewaan dimuka pemain2 Indonesia apabila semua percubaan ke pintu gol Malaysia gagal menghasilkan gol. Pemain2 Malaysia berjaya menyerap segala percubaan dan asakan pihak lawan dengan baik sekali. Pujian harus di berikan kepada penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi yang bermain dengan baik sekali memastikan pintu gol Malaysia gagal dibolosi. Begitu juga pemain pertahanan muda, Fadhli dan Muslim yang berjaya mengekang setiap serangan. Taktikal yang dirancang oleh jurulatih Malaysia, K. Rajagopal untuk tidak hanya bertahan dan menyerang dengan serangan pantas apabila dapat mengusai bola berhasil pada minit ke-54, apabila hantaran 'throughpass' Ashari dari tengah padang kepada Safee Sali berjaya disudahkan dengan bergaya. Dengan 1 gol ditempat lawan, kedudukan Malaysia lebih selesa untuk merangkul kejuaraan kali ini. Indonesia tetap berusaha untuk mendapatkan gol, dan akhirnya gol yang dicari2 hanya diperolehi pada minit ke-73, jaringan daripada Nasuha. Kemudian gol kedua hanya menyusul 3 minit sebelum perlawanan berakhir hasil percubaan 'deflect' Ridwan yang terkena pemain pertahanan Malaysia dahulu sebelum menerjah jaring. Kemenangan ini hanya mengekalkan rekod kemenangan 100% di tempat sendiri dan penawar luka kepada Indonesia yang kecewa lagi di perlawanan akhir buat kali ke-4 sejak dari tahun 1996 piala ini dipertandingkan.

Pemain2 Malaysia gembira meraikan gol yang dijaringkan eloh Safee Sali.

Safee Sali, penjaring gol terbanyak AFF Suzuki Cup 2010 dengan 5 gol

MALAYSIA a.k.a HARIMAU MALAYA.... We are the CHAMPION....!!!!

Penantian Malaysia selama 14 tahun untuk membawa pulang piala ini berakhir dengan barisan pemain2 muda yang bermain dengan semangat dan keyakinan yang tinggi. Pasti dengan pencapaian ini taraf bolasepak Malaysia sudah mampu menyamai semula pasukan2 handalan Asia Tenggara yang lain yang selama ini dianggap ketinggalan. Lebih manis lagi, Safee Sali dinobatkan sebagai penjaring terbanyak kejohanan ini dengan 5 gol. Syabas dan tahniah sekali lagi buat wira2 skuad bolasepak Malaysia, jurulatih K. Rajagopal dan anak2 buahnya yang berjaya mengharumkan dan menjulang nama Malaysia. Dengan kemenangan ini juga, Perdana Menteri kita, Dato' Seri Mohd Najib setelah mengistiharkan hari Jumaat ini, 31 Disember 2010 sebagai cuti umum bagi meraikan kemenangan pemain2 kita menjuarai Piala AFF Suzuki 2010. Malah menurut dari beberapa sumber, Rio Ferdinand pemain handalan England & juga Manchester United turut memberikan ucapan tahniah kepada skuad bolasepak negara yang bermain dengan baik melalui laman Twitter nya. Semua ini diharap akan menjadi satu petanda baik dalam kebangkitan semula bolasepak Malaysia.

Monday, December 27, 2010

Piala AFF SUZUKI 2010 (Perlawanan Akhir 1) : HARIMAU MALAYA benam Garuda di laman sendiri


MALAYSIA 3 (Safee Sali 61' 73', Ashari Samsudin 68') - 0 Indonesia : Keputusan yang ditunggu2 dan diharapkan oleh penyokong2 bolasepak tempatan dari skuad bolasepak Malaysia. Kemenangan yang amat bermakna buat skuad Malaysia yang dibelasah oleh Indonesia semasa perlawanan pembukaan peringkat kumpulan 5-1, terbalas jua dan memastikan peluang untuk memenangi piala AFF Suzuki pada tahun ini amat cerah. Dengan mempamerkan corak permainan yang mantap serta semangat dan keyakinan yang tinggi, para pemain Malaysia berjaya menyerap asakan dan serangan dari pemain2 Indonesia. Malah pemain2 Indonesia juga kelihatan tenggelam dan kehilangan rentak serta gagal menyerap tekanan dan sorakan dari penyokong2 Malaysia yang memenuhi stadium malam semalam.

Barisan pemain Malaysia vs Indonesia : (Berdiri dari kiri) Mahalli, Safee, Nurshahrul Idlan, Amirulhadi, Fadlhi, Khairul Fahmi (GK), Muslim (Duduk dari kiri) Amar, Asraruddin Putra, S. Kunanlan, Safiq

Separuh masa pertama, pemainan agak seimbang dengan kedua2 pasukan mempunyai peluang untuk menjaringkan gol. Pada awal permainan, Indonesia bermain agak baik dan lebih banyak menyerang ke arah pintu gol Malaysia. Namun apabila banyak percubaan mereka gagal menghasilkan gol, Indonesia mula goyah terutama dibahagian tengah. Penyerang import harapan Indonesia, Gonzales juga dikawal ketat oleh pertahanan Malaysia. Mental pemain2 Indonesia juga semakin merosot dan ade pemain yg kelihatan gugup menyebabkan mereka banyak membuat kesilapan2 yang memberikan peluang pemain2 Malaysia untuk mejaringkan gol. Keyakinan pemain2 Malaysia semakin tinggi apabila dapat mengawal lebih banyak bola di akhir2 separuh masa pertama.

Safee Sali mengawal bola dari pemain Indonesia, Zulkifli

Separuh masa kedua, Malaysia bermain semakin baik dan mula menggasak pintu gol Indonesia. Tetapi Indonesia hampir didepan apabila Gonzales berjaya menjaringkan gol 3 minit selepas separuh masa kedua bermula tetapi tidak dikira kerana offside. Perlawanan terhenti seketika pada minit ke-53 apabila penjaga gol Indonesia, Markus mendakwa diganggu dengan 'laser pointer' oleh penyokong Malaysia. Disini lah detik pemain2 Malaysia mula menguasai perlawanan dan pada minit ke-61, bermula dari gerakan cantik Nurshahrul Idlan dari sebelah kanan yang berjaya mencuri bola dari pemain Indonesia. Hantaran lintang ke tengah berjaya disudahkan oleh Safee Sali dengan disambut sorakan gemuruh dari penyokong2 Malaysia meraikan gol pertama Malaysia. Dengan gol itu, pemain2 Indonesia mula hilang fokus dan tumpuan. Keadaan ini memberi peluang kepada Malaysia untuk terus menyerang dan pada minit ke-68, sekali lagi dengan gerakan yang hampir sama, hantaran lintang disudahkan oleh pemain gantian, Ashari Samsudin dengan tendangan padu yang gagal ditepis kemas oleh Markus. 2 Gol Indonesia kelihatan lebih goyah, tahap keyakinan pemain2 Malaysia semkain tinggi dengan hantaran serta kawalan bola yang kemas. Hasilnya, 5 minit kemudian satu hantaran tinggi dari Mahalli berjaya ditandukan kemas ke gawang gol oleh Safee Sali yang tidak dikawal langsung oleh pemain pertahanan Indonesia. Indonesia cuba mendapatkan gol disaat2 akhir perlawanan, memasukkan Bambang Pamungkas menggantikan Gonzales namun masih gagal mendapat sebarang gol hingga ke wisel penamat. Keputusan ini bermakna Malaysia mempunyai peluang cerah apabila bertandang ke Indonesia untuk perlawan akhir kedua pada Rabu nanti. Pujian untuk semua pemain Malaysia yang bermain dengan baik.

Safee Sali menjaringkan gol pertama Malaysia....

Safee Sali gembira meraikan gol pertama bersama Nurshahrul Idlan dan Safiq
Bola hasil rembatan cantik Ashari Samsudin menerjah jaring untuk gol ke-2 Malaysia.

Ashari meraikan jaringan gol nya bersama S. Kunanlan

Tandukan cantik dari Safee Sali menghasilkan gol ketiga buat Malaysia

Diharap pemain2 Malaysia akan mengekalkan permainan mantap serta semangat juang tinggi apabila bermain di Jakarta nanti. Malaysia sudah bermain di Jakarta sebelum ini, jadi para pemain pasti sudah dapat menyesuaikan diri dengan keadaan stadium serta mampu menyerap tekanan dari penyokong Indonesia yang sudah pasti membanjiri setiap ruang stadium mereka di sana. MALAYSIA BOLEH...!!!!!!.

Sultan Pahang mencemar duli bersama Menteri Belia & Sukan, Datuk Ahmad Shaberi Chik turun ke padang untuk meraikan kemenangan bersama2 pemain2 Malaysia...

AFF Suzuki Cup... Adakah piala ini akan jadi milik Malaysia tahun ini...???

P/S : Terima kasih kepada pihak RTM yang menyiarkan secara langsung perlawanan tersebut. Sepatutnya macam ni lah baru rakyat Malaysia menyokong bolasepak kita. Lebih ramai rakyat Malaysia dapat tengok. Diharap RTM akan terus menyiarkan lebih banyak perlawanan pasukan kebangsaan kita dimasa akan datang. Selain dari itu juga.. peningkatan penyokong2 Malaysia ke stadium juga pasti suatu petanda baik buat bolasepak Malaysia. Pasti bersemangat nak ke stadium dengan keadaan pasukan kebangsaan sekarang. Tak semestinya nak menang sentiasa tapi nak tengok Malaysia mampu bermain dengan baik setaraf dengan pasukan2 baik yang lain. Semangat melawan yang penting..!!!!!!!!